Home arrow Organisatie IBW arrow College van Doodgravers
College van Doodgravers PDF Print E-mail
Het College van Doodgravers bestaat uit vrijwilligers die volgens voorschriften de dode behandelen in overeenstemming met de Islamitische godsdienst codex.

Er bestaan mannelijke Colleges en vrouwelijke Colleges van Doodgravers.

Het IBW staat diverse Colleges van Doodgravers bij in scholing van de voorschriften van het ritueel wassen van de dode, het verzorgen van logistiek en het College voorzien in de benodigdheden zoals de lijkwade en diverse andere benodigdheden. In het verleden heeft het IBW al cursussen verzorgd in diverse steden over de islamitische dodenwassing.

In elke stad met een moslimpopulatie zijn er altijd vrijwilligers die de zorg op zich nemen om bij overlijden te assisteren. Wij zijn van mening dat dit niet primair de verantwoordelijkheid van de imam alleen is, maar ook een plicht van de gemeenschap om te assisteren bij overlijden. Er is in het verleden voorgekomen dat bij afwezigheid van de imam in een bepaalde regio geen mensen waren die bekwaam genoeg waren om de dode te wassen. Een van de hoofddoelstellingen van het IBW is dan ook het verschaffen van kennis omtrent de dodenwassing om de zojuist genoemde situatie te voorkomen.

Daarnaast hebben wij het voornemen om deze situaties zo veel mogelijk op te vangen door altijd een lijst van broeders en zusters als alternatief te hebben. Het IBW wil dan ook graag in contact treden met mannen en vrouwen die zelfstandig al de zorg op zich nemen bij overlijden om zo een lijst te creëren.

Mocht u verder nog ondersteuning willen of wilt u zelf in uw gemeente een College van Doodgravers oprichtten, dan kunt u met ons in contact treden.