Het is Soennah dat andere mensen voor de familie van de overledene zorgen door bijvoorbeeld eten te brengen, omdat de familie bezig is met rouwen. Dit is gebaseerd op de volgende overlevering:
Jafar, Zaid en Abdullah –zij waren vaandeldragers- waren overleden in het slagveld (de Profeet had dit van tevoren voorspeld). Toen de Profeet hoorde dat Jafar was overleden, beval de Profeet een metgezel om een bord met eten te brengen omdat de familie ‘druk’ was (met rouwen).’
Het maken en brengen van eten is een goede daad; op deze manier kan je de pijn van de familie een beetje verlichten. En goede daden brengen je dichter tot God.
De geleerden zijn het erover eens dat het goed is om van tevoren het kleed waarin je wordt begraven te kopen, of misschien je graf, omdat dit betekent dat je een goede intentie hebt en dat je over de dood nadenkt.
Een vrouwelijk metgezel had een kledingstuk gemaakt en dit als geschenk aan de Profeet (saas) gegeven. De Profeet heeft dit geschenk aangetrokken. Een man zag dit en vroeg aan de Profeet of hij dit mocht hebben. De Profeet die nooit nee zei als iemand hem iets vroeg) gaf de man het kledingstuk. De mensen die dit gezien hadden keurden af dat hij de Profeet om zijn geschenk vroeg en zeiden dit tegen de man. De man zei: ‘Ik heb het niet gevraagd om het aan te doen maar om erin begraven te worden.’ (Boekharie)
De man wilde het kledingstuk hebben omdat de Profeet (saas) het heeft gedragen en er dus zegeningen in zitten. Zijn intentie was dus goed.
Het wensen van de dood in Medina en Mekka
Hafsa, de dochter van ‘Umar, hoorde haar vader de volgende du’ah zeggen:
‘O Allah, lat mij sterven in de strijd en laat mij overlijden in het land van de Profeet.’
Hafsa vroeg hem hoe Allah zo’n du’ah zou kunnen verhoren. Hij antwoordde; ‘Allah kan deze du’ah verhoren.’ (Boekhari)
Deze du’ah is gebaseerd op de overlevering van de Profeet (saas); ‘Wie komt te overlijden in 1 van de 2 heilige steden, zal op de Dag des Oordeels veilig opstaan.’ (Boehaiqi en Tabarani)
Beloning voor degene wiens kind is overleden
De Profeet (saas) heeft gezegd: ‘De Moslims waarvan 3 kinderen voor de puberteit overlijden, zal het Paradijs binnengaan door de Genade van Allah.’ (Moeslim, Boekharie)
De vrouwen hadden de Profeet (saas) gevraagd hen te onderwijzen. Hij zei; ‘Als 3 kinderen komen te overlijden, is dat voor de moeder een afscheiding tussen haar en de Hel en zal Hij haar het Paradijs schenken.’ Een vrouw vroeg of dit ook zo was als er 2 kinderen overleden waren en de Profeet antwoordde positief. (Boekharie en Moeslim)
Les 3 van Sheikh Muhammed al Aqil, Moskee Hijra, Leiden 27-07-04