Home arrow Actualiteiten arrow Moslimbegraafplaats aangepast
Moslimbegraafplaats aangepast (Turbantia 27-2-07) PDF Print E-mail
Lichaam van islamitische vrouw wordt niet opgegraven. De verkeerde ligging van de graven heeft tot commotie geleid onder islamitische instanties. Het herstel heeft geen gevolgen voor het aantal graven.

HENGELO Het nieuwe islamitische gedeelte van de algemene begraafplaats aan de Deurningerstraat in Hengelo wordt aangepast. Paden en heggen, die net zijn aangelegd, worden een kwartslag gedraaid ten opzichte van de huidige ligging. Daardoor kunnen moslims worden begraven met het gezicht in de richting van Mekka. Omdat de graven nu zijn aangelegd in de lengterichting van Mekka is het niet mogelijk een moslim te begraven met het gezicht in de richting van de Mekka. Tenzij de overledene zittend begraven wordt. Bij de inrichting van het islamitische deel van de begraafplaats had de gemeente, die de begraafplaats beheert, geen advies gevraagd aan islamitische organisaties. De gemeente verkeerde in de veronderstelling dat er uniformiteit was bij moslims waar het ging om het begraven. Dat is echter niet het geval.
Directe aanleiding voor de huidige aanpassing is de begrafenis van een islamitische vrouw, enkele weken geleden. De vrouw was de eerste persoon die werd begraven in het nieuwe islamitische deel van de begraafplaats aan de Deurningerstraat. Volgens de zoon van de vrouw is tegen hem gezegd dat het nieuwe deel volgens de islamitische regels zou zijn aangelegd. Binnenkort wordt begonnen met de aanpassing van het islamitische deel, zegt Jos Koekkoek, hoofd van de gemeentelijke afdeling cultuurtechniek. "Over de nieuwe inrichting hebben we inmiddels ook contact gehad met de islamitische vereniging."
Door de nieuwe graven een kwart slag te draaien wordt volgens Koekkoek tegemoet gekomen aan de wens van de meeste moslims. Op dit moment is het volgens hem ook al mogelijk om op de ‘nieuwe wijze’ begraven te worden. Het duurt echter wel enkele weken voordat de nieuwe paden zijn aangelegd en de heggetjes zijn verplaatst.
Het lichaam van de overleden vrouw wordt niet opgegraven. Door de nieuwe inrichting komt het graf wel anders te liggen dan nu. "Ik ben zeer tevreden. De gemeente heeft de fout erkend", zegt de zoon van de overleden vrouw in een reactie. Hij heeft advies gevraagd bij een imam.